onsdag 23 juli 2008

Turkiet

Bara en vecka kvar tills jag och Maria ska åka till Turkiet:) Hoppas denna vecka bara susar förbi, för jag behöver verkligen semester nu.

Jag har börjat fundera på att skaffa en hund till, en som jag ska träna/tävla lydnad o bruks med. Saknar den träningen nu när Elak är såld till polisen, visst jag tränar lydnad med whipparna med de blir inte desamma som med en brukshund. Frågan är "bara" vilken ras och när? Har lite funderingar på kelpien då jag tror den hade passat bra ihop med whipparna o storleken tilltalar mig bättre än t.ex schäfer. Men..... kommer jag då att sakna IPO träningen eller kan jag träna de med den? Challe "tränar" ju lite skydd så då borde de ju gå med kelpie oxå, eller?? :)
Funderar oxå på om jag kanske ska vänta till vintern/våren så Izac hinner bli lite äldre eller om jag ska leta/köpa hund nu.

Usch vad velig jag är, vänta eller inte, kelpie eller schäfer eller kanske någon helt annan ras?

ps1. Jag är jättenöjd med Izac´s resultat på, World dog show, krägga o västerås. Resultat o kritiker kommer snart.

ps2. Har även påbörjat ett nytt försök till en hemsida, får se om tålamodet håller denna gången. www.mariaswhippar.se

Ha de bäst

6 kommentarer:

Jenny,Nokia och Leo sa...

ja, det är hög tid för uppdateringar nu va?? ;-D
Vi kommer både till Sjöbo och Sofiero/Laröd så då se vi där, kul :D

Sagoruna sa...

Jamen malle då? Mindre päls än schäfer och mindre storlek? Vallhund + whippet tycker inte jag. Whipparna gillar inte vallhundarnas stirrande i ögonen. Och ja jag vet att schäfer mfl är vallhundar men de är inte lika extrema som BC, Kelpie, aussie osv

Sagoruna sa...

Pincher, dobermann, lapsk vallhund?

Sagoruna sa...

Fast jag tycker ju egentligen WHIPPET!!!

Anonym sa...

Du vet ju vad jag tycker...men det är ju i ditt liv hunden ska passa in.
Med det vill jag ha sagt att du är min bästa vän även om du inte väljer schäfer..
Kramar

mariaswhippar sa...

Malle - stor
Dobermann - stor
lapsk vallhund - gillar inte dom
pincher - kanske

Det är en australian kelpie jag funderar på inte en working. Australien Kalpie e ju mer allround och som jag uppfattar de så leker dom oxå genom att springa med varann. Vill inte ha en hund som leker genom att "brottas".

Hade inte heller velat ha en BC med whipparna men uppfattar A. Kelpien som mindre "vallig".

Detta e hur svårt som helst !